Dieren en de natuur!!!

7 januari 2017 - Catlins, Nieuw-Zeeland

Op het programma stond een zes uur durende autorit.....het werd uiteindelijk zeven uur durende rit. Onderweg wederom geweldige landschappen met koeien,schapen en prachtige bloemen. We nemen een stop boven op een berg en genieten van het uitzicht over de zee. Aangekomen op ons volgende verblijf Portobello. Ons onderkomen is een caravan met eigen toilet/douche. En wederom heel schoon! De dag er na doen we de ochtend rustig aan. We doen een was draaien en laten het drogen voor de elektrische kachel(droogt lekker snel) en buiten in de zon genieten we van een boek. Af en toe wordt er een powernappie gedaan! Smiddags worden we opgehaald door Elm Life Tour. We rijden rond het meer wat 16 kilometer lang is en komen aan bij de albatrossen(grote vogels). De albatrossen maken uitvoerig gebruik van de wind en laten zich hierop rond vliegen. Onder aan de rotsen zien we zeehonden. We vervolgen onze weg en gaan richting het strand. We wandelen al dalend stijl af. Beneden aangekomen worden we dringend verzocht om dichtbij de gids te blijven. Er wordt ons straks uitgelegd waarom. Tussen de riet en grasstengels ontdekken we een blauwe pinguïn. Heel stilletjes er voorbij en omste beurten mogen we een kiekje schieten. Eenmaal aangekomen op strand zien we vanuit het water een zeeleeuw en een grote 400 kilo wegende walrus aanspoelen. We lopen verder en moeten bij elkaar blijven. Waarom??? Het blijkt dat als de walrus kwaad wil deze achter je aan komt rennen en je dan in stukken verslind. Op het strand zijn ze oersnel zo wordt ons verteld. Tussen de rotsen liggen er mee. 2 zijn er met elkaar aan het vechten dit nemen we uitvoerig op de film. We gaan weer iets omhoog klimmen en komen op een uitkijkpost aan waar we de pinguïns kunnen spotten. Kleintjes en grote komen te voorschijn. De gidsen die ons rondleiden verzorgen de zieke beestjes en laten ze met een broedprogramma voortplanten. Zoals het er nu naar uit ziet bestaan ze over ongeveer 15 jaar niet meer in het wild. Dit komt voornamelijk omdat ze opgegeten worden door o.a. de walrussen en zeeleeuwen of de vogelgriep. Drie jaar geleden hebben ze er 300 vrij gelaten en daar van zijn er maar 150 teruggekomen. Nadat alles gaan we de stijle klim terug naar boven maken. Boven vraagt de gids wie er nog mee gaat om de kleine "huilers" te gaan bekijken. Helaas Willemien en nog een paar haken af. Wederom een stijle afdaling, nog stijler dan de vorige. Maar het is absoluut de moeite waard. Heel veel baby zeeleeuwen met hun moeders worden gespot. Helaas gaat de wind opsteken(21.00 uur) en vertrekken we terug om de stijle klim terug naar de bus te maken. Puf puf ben blij dat ik boven ben en kan uitrusten in de bus.                    Morgen vertrekken we naar de schapenboerderij. Hier mogen we na 4 uur in de middag pas aankomen. Voor die tijd bezoeken we het Larnach kasteel.

1. Angelina:
    7 januari 2017
    Wow! Ik kan bijna verder niets schrijven (lees zeggen).
    Wow, wat zal dat geweldig geweest zijn.
    Echt een top ervaring rijker.
  2. Bep van Oudheusden:
    7 januari 2017
    Geweldig ! Wat zullen jullie genieten.
    Al die dieren in echt zien . Wat een ervaring.
  3. Eef en adrie:
    7 januari 2017
    Heel mooi dames als je het. Zo leest dan genieten we zo mee gr tante eef en oom adrie
  4. Pa en ma de reus.:
    7 januari 2017
    mooi om te horen,en te lezen ,fijn dat het zo gaat, en te ervaren dat de natuur , daar nog ongerept is . geniet ervan ,en op naar de volgende verrassing . groetjes ma en pa . xxx
  5. Helmi:
    Zo meiden
    Wat een geweldige reis
    Ben jaloers
    Zoveel al gezien
    Is het mogelijk dat jullie walvissen kunnen zien?
    Dat lijkt mij zo geweldig
    Genieten en laat ons meegenieten
  6. Jennefer:
    7 januari 2017
    Wat een belevenis weer met het zien van zoveel dieren in het wild.
    Jullie verhaal is net een biologieles voor mij.
    Wist niet dat er hier pinguïns, zeeleeuwen en walrussen voor komen.
    Ben benieuwd wat jullie nog meer aan mooie wilde dieren tegen gaan komen
    Mooie foto's heb je hier bij geplaatst.
  7. Petra:
    8 januari 2017
    Wow dat is super om mee te maken zeg. Zo te lezen is het prachtig daar met al die dieren. Super leuke foto's dames! Lekker mee genieten vanuit het druilige Nederland..