Greenwood en Milford Sound

9 januari 2017 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

7 januari eind van de middag komen we aan bij bed en breakfast Greenwood in Purakanui. We worden heel hartelijk ontvangen met thee. Het is wachten op een ander stel wat ook die nacht blijft overnachten. Als die gearriveerd zijn worden we door Ellen de schapenherder rondgereden en krijgen we een hele hoop verhalen te horen over zijn bedrijf. Zelf probeert hij nog bij te springen waar mogelijk, hij noemt zichzelf een "hobby herder". Zijn twee zoons hebben het overgenomen. In totaal hebben ze 400 hectare grond, en daarop verspreid schapen, herten en Nederlandse koeien . Na ongeveer een drie kwartier rondgereden te zijn in een bloedhete auto, worden we teruggebracht en zetten wij de avond voort in een restaurant (Lumberjacks). Heerlijk eten!!!                      We gaan op tijd slapen want om 7.30 worden we verwacht aan het ontbijt. Het ontbijt is goed verzorgd en Ellen verteld nog even verder. Na het ontbijt krijgen we nog de nodige informatie en kortingsbonnen mee voor later in de reis om Kiwi's te gaan kijken. We nemen afscheid met een knuffel(heel normaal hier). We zetten koers naar Te Anua. Onderweg stoppen we voor de waterval. Na een paar uur rijden zien we in de verte bergtoppen besneeuwd. Ook hier maken we uiteraard een stop voor. Om kwart over twee middag komen we aan op plaats van bestemming. Ons onderkomen is wederom overweldigend. Een grote lodge. We gaan het stadje lopende verkennen, ziet er allemaal gezellig uit! We eten bij de Pizzaria. We zijn net op tijd, het is een goed lopende trip advisor zaak. Vanavond gaan we vroeg slapen en zorgen dat alles klaarligt voor morgen. Morgen staat de excursie Milford Sound op programma. We moeten er zelf naar toe rijden in 2,5 uur. Om half zeven loopt de wekker af en iets voor zeven uur zitten we op de weg. Het is een mooie, indrukwekkende autorit er naar toe. We gaan door de bergen waar we flink moeten klimmen, remmen, bochten nemen en dat allemaal in druilerig weer. Na enige tijd komen we aan bij de Mirror tunnel. Hier moeten we wachten onder het genot van uitzicht op besneeuwde bergen. En stoplicht.......groen we mogen weer. Het is behoorlijk dalen en scherpen bochten nemen. We kunnen gelukkig nog redelijk parkeren, er was drukte voorspeld. Om 10.15 mogen we aan boord van de Milford Mariner. We veroveren een plekje binnen samen met een Nederlands koppel en hun twee kindjes. Terwijl we varen komen we langs mega hoge watervallen. Al varende horen we ineens rumoer en de kapitein meld dat er dolfijnen gespot zijn. En inderdaad langs de boot scheren 6 tot 8 dolfijnen. De gehele boot hoorde je oe, ah roepen en klik klik gingen de fototoestellen. De boot ging ook nog even heel dicht varen richting een waterval die met grote snelheid en veel water naar beneden kletterden. Vele bergen lagen in de wolken, wat een mooi gezicht opleverde. Op de terug tocht komen we op een rots zeeleeuwen tegen, maar ook de dolfijnen worden weer gespot! Blijft onvoorstelbaar deze beesten in het wild te zien en niet in een aquarium. Na 2 .5 uur varen komen we weer aan wal en gaat de rit met de auto weer terug. Op de heen weg hadden we mooie velden met Lupine's gezien. We proberen met in de achtervolging alle andere boot gangers af te schudden. Want ook in de bergen vinden ze het heerlijk om te kleven. Maar het lukt om een rem actie en stuur naar rechts te doen om zo op een rustplaats terecht te komen. WOW!!! Echt super mooi die paarse, witte, roze kleuren bij elkaar te zien. In onze lodge aangekomen houden we de maandag in eren met maandag wasdag hahahaha. Even vlug een wasje draaien en deze laten drogen. Morgen staat de rit Cadrona op de planning.