Waar is ons motel? Verjaardag! Gletsjer

12 januari 2017 - Hokitika, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal daar zijn we weer!   Vandaag staat een dag rijden op het schema. We rijden naar de plaats Cadrona. Onderweg komen we verschillende grote meren tegen en sommige zijn als een spiegeltje zo glad. Geen "rimpels" niks. Tevens rijden we grotendeels door de bergen. Ik wordt een kei in scherpe bochten nemen....pfff vergt wel de nodige energie en concentratie. Gelukkig is het lekker weer en kunnen we regelmatig op de toppen stoppen en mooie plaatjes schieten. We doen een stop in Queenstown om een shot jet over boot tocht te doen. Maar het is onwijs druk met dit mooie weer en totaal geen parkeergelegenheid. We besluiten om een ijsje te eten en dan gelijk even de prijzen checken voor deze half uur durende speed over boot. Onder het genot van ons ijsje schrikken we toch wel van de prijs en afwegend dat er geen mogelijkheid tot parkeren is doet ons besluiten om lekker verder te gaan genieten van vele "lookout" punten.    Na enige tijd rijden op de zoals ze dat hier noemen de highway (rijksweg), bij ons zou je het een provincale weg noemen, rijden we voorbij een punt waar een mega lange waslijn met alleen maar bh's aanhangen. Ook rijden we langs een gebouw waar een oldtimer voor staat. We moeten hier even stoppen voor stoplicht wegwerkzaamheden en ik zeg tegen Willemien "oh ff snel een foto van uit de auto maken", dat nog niet gezegd te hebben gaat stoplicht op groen. Gemiste kans. Toch krijgen we allebei een gevoel dat we veel te ver doorrijden. We draaien om en kijken nog eens goed op de kaart. Inderdaad we waren er al voorbij. Terug en even langs de bh waslijn. Deze blijkt ter donatie te zijn voor pinkribbon (borstkanker). En nog een klein stukje verder waar de onldtimer staat blijkt het gebouw ons motel te zijn. Vanaf de buitenkant zouden we er nooit gestopt zijn als het niet geboekt was. Maar eenmaal binnen blijkt het super gezellig en knus te zijn. Met een mega tuin met allemaal leuke zitplekken. Binnen heel vriendelijk personeel en super schone mooie grote kamers! Het was vroeger een onderkomen voor mijnwerkers geweest te zijn. We eten er heerlijk! De volgende morgen is Marijke in Nieuw Zeeland al jarig.....wat een geluk ik kan het soort van 2 x vieren. Inmiddels ook al vele felicitaties ontvangen. Na het ontbijt vertrekken we richting lake Matheson dichtbij de Fox Glaciers. Onderweg regen regen en nog eens regen. Helaas dit keer is de rit ook niet zo interessant. Eind van de middag komen we aan bij (eentonig) wederom een mooi onderkomen. Alles is dit keer aanwezig, ook kookplaten. We besluiten om nog even vlug naar de winkel te gaan en kopen aardappelen en een stuk vlees. Eenmaal "thuis", worden de aardappelen geschilt en gekookt. Zo die kunnen we straks bakken. Vlees al licht aangebraden. He wat is dat nou er wordt geklopt. Hmm we zitten zeker in verkeerde huisje. Maar nee hoor staat de vriendelijke eigenaresse met een chocolade taart en een kaarsje erin. Super Lief!!! Willemien heeft dit in Nederland laten regelen door onze reisorganisatie Riksja (Chantal). Ik ben helemaal sprakeloos. Ik krijg ook nog een lief kadootje ........oorbellen knopjes. De taart smaakte overigens heerlijk!!! Die nacht regent het enorm en overdag horen we dat er die nacht meer dan 5.7 mm is gevallen. Vandaag staat de gletsjer op programma. Advies was kleed je warm aan, nou dan doen we dat. Verschillende lagen over elkaar en hop daar gaan we dan. We hebben twee hele goede geïnteresseerde gidsen en ze vertellen ons een hele hoop. Zo mogen we een ijsblok vasthouden die naar beneden is gekomen en in het kolkende water ligt. De gids pakt deze en het blok is meer dan 40 jaar. Helaas om bij de gletsjer te komen moeten we weer een hele stijle lange weg beklimmen. Wij kunnen jullie vertellen wij komen terug met mega dikke gespierde kuiten! Maar eenmaal boven wacht ons de mooie structuur van sneeuw en ijs. Helaas is ook hier te merken dat het klimaat veranderd. De gletsjer smelt en brokkelt snel af. De regen van o.a. vannacht heeft ook niet goed gedaan. Na dit spektakel komen we terug en worden we bedankt voor de vele vragen die we hadden. Wij moeten gelijk verder rijden naar ons ander onderkomen voor de komende nacht. Onderweg maken we nog een stop bij de Kiwi wild center. Hier kunnen we de kiwi bewonderen alleen mogen we geen foto's van ze nemen. Dus in het donker spotten we drie heen en weer rennende kiwi's. Schrikbarend om te lezen dat deze dieren bedreigd diersoort is. Hun grootste vijand is o.a. Honden, katten en de posum.  Onderweg gaat de zon schijnen en komen we in Hokitika aan. We slapen vannacht in een iets eenvoudiger cabin.  Foto's blijven nog even uit daar de WiFi niet al te best is. Dus die houden jullie te goed! Ik (Marijke) wil overigens iedereen  bedanken voor de vele felicitaties! Mijn verjaardag was weer een feestje ondanks dat ik zo "ver" ben.  Overigens overmorgen gaan we de Abel Tasman ontdekken.      Liefs Willemien en Marijke

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Debby:
    Wat een ervaringen weer!! Super leuk om te lezen!! ☺
  2. Bep van Oudheusden:
    12 januari 2017
    Heerlijk jullie verhalen. Tini en ik genieten ervan. Veel plezier verder. Tot volgende reisverhaal x Bep
  3. Angelina:
    12 januari 2017
    Wel op blijven letten he om foto's te maken!
    Wij zitten hier in Nederland te hunkeren naar het moois
    Nog steeds een belevenis! Gaaf hoor!
    Groetjes xx
  4. Truus:
    12 januari 2017
    Marijke nog gefeliciteerd, jullie hebben mooie verhalen van een super reis. Leuk, veel plezier.
  5. Sascha:
    12 januari 2017
    Joehoeoe ik snap het nu !! :)
    Marijke nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag...en natuurlijk ben ik benieuwd naar de foto's.
  6. Helmi:
    Weer een heerlijk verhaal